Jeśli Twoja firma to zamek, potrzebujesz szerokiej fosy!

Budowanie silnej marki jest jak gra strategiczna. Wyobraź sobie, że Twoja firma to zamek. Twierdza, którą próbują podbić inne marki z branży, by przejąć kontrolę nad Twoim terenem i Twoimi osadnikami – Klientami. Co zrobisz by uniemożliwić im inwazję? Wykopiesz fosę, prawda? Tylko od Ciebie zależy, jak głęboka i szeroka będzie ta fosa i czy na koniec dnia okaże się wystarczającym zabezpieczeniem przed napierającą konkurencją. Dlatego, jeśli zależy Ci na zbudowaniu silnej firmy musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie wartości będą składać się na Twoją fosę i jakich narzędzi potrzebujesz, by ją wykopać.

Jeśli Twoja firma to zamek, potrzebujesz szerokiej fosy!

Pierwszym, który zasugerował właśnie takie spojrzenie na markę – jako ekonomicznego zamku, otoczonego fosą, był wieloletni inwestor strategiczny Warren Buffet.

„Najważniejszą dla mnie rzeczą jest to, jak głęboka jest fosa otaczająca dany biznes. Najbardziej cenię sobie oczywiście fosy pełne piranii i krokodyli…”

Zgodnie z jego teorią, taką fosę najlepiej jest wykopać za pomocą dobrze przemyślanej wartości czy czynnika, który stworzy silną przewagę konkurencyjną. Przewagę, która będzie stała na straży zamku, niezależnie od tego, kto w danej chwili będzie nim dowodził i jak kształtować się będzie rynek.

Jak się okazuje, istnieją różne wartości i czynniki, które mogą stać się taką przewagą, w zależności od profilu biznesu, narzędzi jakie wykorzystuje, czy oczekiwań jego klientów. Poniżej przedstawiamy kilka rodzajów fos, którymi możesz otoczyć swój biznesowy zamek.

1.     CENA

Okresowe promocje czy sezonowe rabaty nie stanowią przewagi konkurencyjnej. Niska cena, atrakcyjna prowizja lub abonament – już tak! Zanim jednak zbudujesz swoją przewagę konkurencyjną na oferowaniu niskich cen na stałe lub przez długi okres czasu, musisz mieć świadomość, że jeżeli w pewnym momencie podniesiesz ceny i zrównasz się z konkurencją, Twoi Klienci stracą prawdopodobnie jedyną motywację do korzystania z Twoich usług, a Twoja sprzedaż i zyski zaczną wtedy prawdopodobnie spadać na łeb na szyję. I choć wiele znanych firm zbudowało swoją fosę wokół niskiej ceny, warto kilka razy zastanowić się, czy rzeczywiście jest to jedyny sposób na wykopanie fosy wokół Twojego zamku.

2.     JAKOŚĆ

Zamiast oferować dany produkt w niższej cenie, możesz postawić na jego wyjątkową jakość, która zdecydowanie będzie odróżniać oferowane przez Ciebie usługi czy produkty, od tych proponowanych przez Twoją konkurencję. Przewaga w postaci unikalnej jakości może przejawiać się w rodzaju zastosowanych produktów, stosowanych składnikach, sposobie wykonania produktu, dbałości o detale czy jakości obsługi Klienta. I choć Klientów szukających niskiej ceny jest zdecydowanie więcej, niż tych ceniących wysoką jakość, to Ci dla których ta druga liczy się najbardziej, dysponują zazwyczaj większymi zasobami i chętnie polecać Cię będą swoim znajomym o podobnym profilu zakupowym.

3.     TECHNOLOGIA

Zaproponowanie klientom ciekawego rozwiązania technologicznego, czy to w zakresie samego produktu, czy obsługi Klienta, strony www, jego konta, sposobu składania zamówień, etc. to doskonały sposób na zbudowanie fosy – szczególnie jeśli takiemu rozwiązaniu towarzyszyć będzie patent. Opatentowanie przez amazon.com technologii one click było posunięciem, które na długie lata zapewniło (i nadal zapewnia) firmie przewagę konkurencyjną. Aplikacja Wiadomości od Apple z pewnością jest powodem, dla którego wielu użytkowników iPhone’ów i Mac’ów już nigdy nie wróci do korzystania z systemu Android. Twoja unikalna technologia, którą zaproponujesz Klientom nie musi być jednak aż tak przełomowa! Czasami wystarczy jedna praktyczna funkcja, ułatwienie, opcja, która sprawi, że Twoja usługa stanie się wyjątkowa, a fosa głębsza.

4.     LUDZIE

Pamiętasz rekiny i piranie pływające w idealnej fosie opisanej przez Buffet’a? Tymi rekinami mogą być Twoi pracownicy – eksperci i specjaliści w swojej dziedzinie. Bardzo często to właśnie oni tworzą produkt czy usługę, oferując Klientom profesjonalne doradztwo, pomoc w wyborze właściwego produktu czy rozwiązania. Przemiły personel i zespół, który potrafi we właściwy i elastyczny sposób zareagować na problem z Klientem, przekuwając porażkę w sukces, to również sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Jeśli Ty i Twoja konkurencja oferujecie te same produkty, w tych samych cenach, z tym samym czasem dostawy, być może to właśnie Twoi pracownicy sprawią, że Klient wybierze ostatecznie Twoją firmę? Jeśli to właśnie ludzie będą tworzyć fosę wokół Twojego zamku, spraw by stale się rozwijali, by czuli się częścią zespołu, by byli nagradzani i motywowani do dalszej pracy.  Taki rodzaj przewagi, z pewnością ma swoich zwolenników wśród wielu Klientów!

Budowanie fosy przez pracowników, może mieć również inny wymiar. Jeśli Twoja firma ma renomę, znana jest z innowacyjnych osiągnięć i rozwiązań, z pewnością zatrudniasz doskonałych i wykwalifikowanych pracowników. Taka „sława” przyciągać będzie kolejnych świetnych pracowników, których praca może z kolei doprowadzić do wprowadzenia nowych produktów czy usług, a może nawet patentów, które dodatkowo pogłębią Twoją fosę.     

5.     LOKALIZACJA

W niektórych typach biznesu Twoją przewagą nad konkurencją może okazać się wyjątkowo korzystna z punktu widzenia danego biznesu lokalizacja. Hotel położony w wyjątkowym miejscu, restauracja przy ulicy pełnej kin i teatrów, osiedle w okolicy, w której każdy chce mieszkać – tego typu lokalizacje (szczególnie w ujęciu lokalnym) mogą nadać wykopywanej szosie odpowiednią szerokość.

PAMIĘTAJ!!!

  • Nie każda przewaga konkurencyjna buduje fosę
  • Na głęboką fosę składają się trwałe i zrównoważone czynniki odróżniające Cię od konkurencji, czyniące Twoją usługę unikalną i wyjątkową
  • Aby zbudować przewagę konkurencyjną musisz nie tylko zrozumieć rynek, ale przede wszystkim musisz zrozumieć swojego Klienta – czego oczekuje, czego potrzebuje, co sprawi, że jego życie będzie łatwiejsze lub przyjemniejsze?
  • Cena… się zmienia. Lepiej nie budować swojej przewagi jedynie na niskiej cenie. Nigdy nie wiadomo, co czeka za zakrętem…
  • Nie poprzestawaj na jednej przewadze konkurencyjnej, z czasem może ona stracić na wartości – jeśli masz taką możliwość, staraj się pogłębiać swoją fosę lub wpuszczać do niej piranie!
  • Nie zapomnij mówić o tym, co wyróżnia Twoją firmę od pozostałych. Podkreślaj swoją przewagę w kampaniach marketingowych. Mów o niej - pozwól swoim (potencjalnym) Klientom ją dostrzec i w pełni docenić

Zajrzyj na bloga Idea Money i zainspiruj się z nami!

Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?

Mamy rozwiązanie dla Ciebie.
Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.