Codzienne zwyczaje dotyczą nie tylko poranka czy wolnego czasu, ale również czasu jaki spędzasz w pracy i mają ogromne przełożenie na wydajność i produktywność – i to zarówno Twoją jak i całego Twojego zespołu. Ważne jest zatem by wraz ze swoimi pracownikami wypracować takie zwyczaje, które pomogą im zwiększyć ich wydajność w pracy, co oczywiście przełoży się bezpośrednio na sukces całej firmy, ale i każdego z pracowników. Jak to zrobić? Na co zwrócić szczególną uwagę? Myślisz, że zmiana przyzwyczajeń Twojego zespołu jest już niemożliwa?
Włączasz laptopa, bierzesz kawę, przeglądasz skrzynkę pocztową… Zwyczaje to najczęściej te czynności, które robimy ‘na autopilocie’. Nie zastanawiamy się nad nimi, nie marnujemy czasu na podejmowanie decyzji codziennie od nowa. Taką decyzję podjęliśmy już jakiś czas temu, wypracowaliśmy ją jako najlepszą z możliwych opcji i tego się trzymamy. To nasz zwyczaj, nasza rutyna. To czynności, które wykonujemy podświadomie dzięki czemu nasz mózg nie wykonuje dodatkowej pracy, nie tracimy na ich zaplanowanie ani dodatkowego czasu ani energii. Dzięki temu zachowujemy więcej energii na te czynności, które wymagają od nas większego zaangażowania – rozwiązywanie problemów, wypracowywanie nowych rozwiązań, etc. Zwyczaje nie wykształcają się z dnia na dzień. Nasz mózg, zanim przestanie tracić energię na planowanie pewnej czynności, musi się do niej przyzwyczaić. Badania udowadniają, że wypracowanie zwyczaju zajmuje naszemu mózgowi około 66 dni, czyli około 2 miesięcy, a w przypadku bardziej skomplikowanych procesów trwa to nawet do 8 miesięcy. Zatem bądź cierpliwy. Ludzie mają naturalną tendencję do opierania się zmianom i zanim wypracują w sobie nowe zwyczaje może minąć nawet pół roku.
Nie opowiadaj pracownikom o tym, co i jak powinni robić. Świeć przykładam, nawet wtedy, kiedy myślisz, że nikt nie widzi, a oni nie patrzą. Jeszcze lepiej zrobisz, jeśli włączysz ich aktywnie w wykonywanie odpowiednich, codziennych czynności. Pamiętaj, że człowiek wykonując daną czynność uczy się w 75%, jeśli tylko o tym słucha - zaledwie w 5%. Nie mów zatem „Rób, jak mówię” ale „Rób tak, jak ja to robię”, a jeszcze lepiej nie mów, tylko pokaż! Na przykład? Rozpocznij tydzień regularnym spotkaniem, na którym zaplanujecie podział prac na nadchodzący tydzień. Zacznij od siebie. Powiedz, co zamierzasz, jakie masz priorytety. Następnie oddaj głos pracownikom, niech zrobią to samo.
„Prawdziwy przywódca prowadzi innych dając przykład, czy robi to celowo, czy nie.” Steve Jobs
Dawanie dobrego przykładu może nie wystarczyć, by zmotywować innych do zmiany przyzwyczajeń, ale na pewno jest ktoś taki w Twojej drużynie, kto już wykształcił w sobie pozytywne nawyki podnoszące jego produktywność i kto chętnie podzieli się sposobem na wypracowanie takich przyzwyczajeń ze swoimi kolegami. Daj mu tę możliwość, zapewnij narzędzi i czas, niech pokaże wszystkim, jak to się robi. Pozytywna presja otoczenia może zdziałać dużo więcej niż słowa zachęty.
Pamiętasz to przysłowie, które mówi o tym, że wojnę wygrywa się wygrywając małe bitwy? Jeśli wypracowanie nowego przyzwyczajenia jest jak wojna, to postaraj się podzielić drogę do niego na mniejsze, łatwiejsze do wygrania bitwy, do których można podchodzić jedna za drugą. Małe zwycięstwa będą motywowały Twoich pracowników do sięgania po więcej, do dalszej pracy i do zwycięstwa. Podziel duże zadania na mniejsze, proces na etapy. W ten sposób dasz każdemu możliwość cieszenia się z mniejszych sukcesów, na drodze do końcowej wygranej.
Bądź ze swoim zespołem w czasie całego procesu. Kilka zdań na wstępie to za mało. Stale motywując swoich pracowników do pracy nad swoimi przyzwyczajeniami, odwołuj się zarówno do racjonalnych i namacalnych korzyści jakie osiągną, kiedy już uda im się wykształcić nowy nawyk, jak również do ich emocji. Drobne nagrody, zabawne dyplomy czy pozytywna rywalizacja, również mogą stać się siłą napędową zmian.
Zapewne nie wszystkie stare przyzwyczajenia Twoich pracowników są złe. Zostawcie te, które się sprawdzały w przeszłości i wymieszajcie je z tymi, które dopiero staracie się wykształcić. Zagwarantuje to poczucie bezpieczeństwa wszystkim z zespołu, gdyż będą oni choć do pewnego stopnia mogli oprzeć się na tym, co już robili i co znają.
Jakie przyzwyczajenia zwiększają produktywność zespołu? Na pewno te związane z rozdzielaniem zadań i monitorowaniem postępów, jak również te związane z zarządzaniem czasem. Może warto pomyśleć o nowej platformie do delegowania zadań, komunikowania się między uczestnikami projektu i monitorowania efektów? O tym, jak zwiększyć efektywność w pracy przeczytasz także tu, a dodatkowo polecamy książkę „The Millionaire Morning”Lewisa Howesa – bo chyba chcesz wiedzieć, co każdy milioner robi rano?
Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?
Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.