Wizerunek marki – czym jest i jak go zbudować?

Pozytywny wizerunek marki to podstawa działania firmy i klucz do jej sukcesu. To absolutna konieczność i najwyższa wartość, jaką dana marka może zdobyć. Kiedy firma Tata Motors kupiła Jaguara i Range Rovera od Forda, czy zapłaciła $2.56 miliarda za fabryki, pracowników czy materiały? Nie! Zakupione przez nich marki, ich wizerunek i pozycja w świadomości klientów, były warte o wiele więcej niż wszystkie inne, namacalne składniki razem wzięte. Sprawdź, czy odpowiednio dbasz o twarz swojej marki i czy pamiętasz o wszystkich elementach, które na jej wizerunek się składają.

Wizerunek marki – czym jest i jak go zbudować?

Czym jest wizerunek firmy?

To sposób, w jaki dana marka obecna jest w świadomości konsumentów, swoich klientów, pracowników i partnerów biznesowych. To zarówno skojarzenia wizualne, jak i wszelkiego rodzaju wyobrażenia, odczucia i oczekiwania, jakie wszyscy oni mają w stosunku do niej.  To sposób w jaki dana marka się reklamuje, w jaki komunikuje się ze swoimi klientami, partnerami i pracownikami. To jej kultura organizacyjna, misja i wizja, a wreszcie także strategia sprzedaży i sposób w jaki dane przedsiębiorstwo chce się wyróżnić i zyskać przewagę konkurencyjną.  To zatem wszelkiego rodzaju działania zewnętrzne i wewnętrzne, które składają się na obecny w świadomości ludzi wizerunek marki.

Jakie elementy składają się na wizerunek firmy i jak o nie zadbać?

Pierwsza rzecz o jakiej myślimy najczęściej w kontekście budowania wizerunku marki, to elementy graficzne pozwalające na jej identyfikację wizualną. Mówimy tu przede wszystkim o takich elementach jak logo, hasło reklamowe czy opakowanie. To oczywiście także wszelkiego rodzaju reklamy pojawiające się w Internecie, telewizji czy prasie drukowanej, ale również gadżety reklamowe, sposób prezentacji oferty, a nawet wygląd maili wysyłanych do Klientów przez pracowników. Ważne by wszystkie te elementy były spójne, odpowiadające charakterem profilowi marki, by były wysokiej jakości, przyjemne dla oka i łatwe do zapamiętania.

W ustaleniu zasad prezentowania marki na zewnątrz, niezwykle pomocne okaże się wypracowanie księgi marki (ang. Brand book) i księgi znaku, która nie tylko określą zasady posługiwania się logo, ale także staną się podstawowym przewodnikiem po zasadach związanych z wizualizacją graficzną, sposobem komunikacji, wartościami jakimi kieruje się dana marka, czy językiem stosowanym w komunikacji z Klientami. Upewnij się, że Twoja firma, ma taką księgę i że każdy nowy pracownik zapoznał się z jej zawartością. Planując kampanię reklamową postaw na oryginalne treści, wysoką jakość, nowoczesność i ‘to coś’, co przykuje uwagę. Pamiętaj, że identyfikacja wizualna firmy i reklamy, które zapadną w świadomość szerokiego grona odbiorców, będą miały kluczowe znaczenie dla sposobu w jaki Twoja firma zakorzeni się w świadomości jej potencjalnych Klientów.

Ogromne znaczenie w kreowaniu wizerunku marki ma obecnie oczywiście także jej strona internetowa oraz obecność na portalach społecznościowych. Zarówno witryna, jak i profile firmy na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn’ie powinny być atrakcyjne wizualnie, pełne oryginalnych i ciekawych treści, a przede wszystkim powinny być spójne pod względem graficznym i komunikacyjnym. Nie wolno zapominać o tym, że konta firm obecnych na przykład na Facebooku stają się obecnie niezwykle ważnymi kanałami komunikacji z Klientem, miejscem zbierania opinii i recenzji, a nawet dla niektórych firm - głównym kanałem sprzedaży. Warto sprawdzić, co w tym zakresie robi konkurencja i… zrobić to jeszcze lepiej!

Drugim po identyfikacji wizualnej, jednak wcale nie mniej istotnym czynnikiem wpływającym na budowanie wizerunku marki, są opinie i recenzje wystawiane czy to w sposób pisemny czy ustny przez obecnych klientów marki. To bowiem właśnie one budują wizerunek marki jako marki rzetelnej, marki na której produktach lub usługach można polegać. Zaufanie wśród klientów budować można na wiele sposobów. Nie tylko poprzez wysoką jakość produktów lub świadczonych usług, ale również przez profesjonalną i uprzejmą obsługę klienta, konstruktywny sposób podejścia firmy do tematu reklamacji, dostawy produktów, etc.

Działania zmierzające do budowania relacji z klientami mogą obejmować także darmowe webinary, konferencje czy szkolenia dla klientów, w czasie których dana marka jawi się jako ekspert w swojej dziedzinie, jak również przez programy lojalnościowe, czy nawet badania satysfakcji klienta. Te ostatnie wykorzystać można zarówno do poprawienia jakości usług, jak i w celu umocnienia pozytywnego wizerunku marki. Publikacja pozytywnych opinii w postaci cytatów z ankiety na naszej stronie internetowej (oczywiście po otrzymaniu uprzednio zgody na taką publikację), to prosty sposób na zbudowanie pożądanego wizerunku firmy i wzmocnienie jej wiarygodności. Podobny skutek przynieść może kreowanie wizerunku pracowników jako ekspertów w swojej dziedzinie w mediach. Ludzka, a do tego profesjonalna twarz firmy, ma wielkie znaczenie dla jej autentyczności i popularności.

W procesie budowania wizerunku marki nie można również zapomnieć o kontaktach z kontrahentami biznesowymi i tym, jak oni postrzegają nas jako partnera. Terminowe spłacanie należności, rzetelność i niezawodność, to cechy, które z pewnością zostaną dostrzeżone i docenione. Podobnie rzecz ma się jeśli chodzi o kontakt na linii pracodawca – pracownik. Firma, która nie szanuje swoich pracowników, nie wypracuje pozytywnego wizerunku, gdyż zarówno oni jak i ich opinie są ważnym elementem tego procesu.

Wypracowywanie pozytywnego wizerunku marki to długa i wyboista podróż. Jeśli jednak uda Ci się dobrnąć do końca i dotrzeć do celu, z pewnością uznasz, że było warto. Czy można jednak mówić o tym, że ten proces ma swój koniec, że ta droga kiedyś się kończy? Niestety nie. Wizerunek marki to wartość, o którą zabiegać należy dzień za dniem i którą buduje się nieprzerwanie. Pamiętaj o tym i zadbaj o wszystkie wspomniane powyżej elementy, a Twoja marka z pewnością Ci się za to odwdzięczy.

Zajrzyj na bloga Idea Money i zainspiruj się z nami!

Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?

Mamy rozwiązanie dla Ciebie.
Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.